זירת ההומור והסאטירה
זירת ההומור והסאטירה
סאטירה
ביטוי
המאפיין יצירה שבאה לבקר תופעה חברתית באמצעות שימוש בהומור ואף באלימות מילולית
כדי להביע ביקורת. הסאטירה לא מועברת ישירות אלא באמצעות כלים כמו אירוניה, סרקזם
וחיקוי.
צחוק הוא ביטוי לתהליכים חברתיים המובילים למחשבה על הנאמר.
צחוק הוא ביטוי לתהליכים חברתיים המובילים למחשבה על הנאמר.
בקטע
זה עוברת ביקורת על מערכת החינוך בבתי הספר כאשר הם מכריחים את התלמידים בלקיחת
רטלין.
http://www.mako.co.il/tv-erez-nehederet/season7-articles/Article-910b9c854399621006.htm
http://www.mako.co.il/tv-erez-nehederet/season7-articles/Article-910b9c854399621006.htm
קורבן
קומי וגיבור קומי
הקורבן
הקומי:
מי שצוחקים עליו, דמות שטוחה ומעוותת שאינה מתפתחת במהלך התוכנית.
הקורבן הקומי הוא בעצם זה שצוחקים עליו, לא צוחקים איתו אלא עליו מתחושת עליונות (כל אדם שואף להרגיש עליונות על אדם אחר, באמצעות הנמכת האחר. כלומר צוחקים על אדם, על מגרעותיו. בעקבות הדברים שהוא עושה אנחנו מרגישים שאנו יותר טובים ממנו).
הגיבור הקומי:
מצטייר ככוחני ושקרן אך מצחיק, יוצר הזדהות. מציג דמות מורכבת, בעלת תכונות שונות ומנוגדות, משתנה במהלך התוכנית. הגיבור הקומי הוא מי שצוחקים עליו ואיתו בו זמנית.
מי שצוחקים עליו, דמות שטוחה ומעוותת שאינה מתפתחת במהלך התוכנית.
הקורבן הקומי הוא בעצם זה שצוחקים עליו, לא צוחקים איתו אלא עליו מתחושת עליונות (כל אדם שואף להרגיש עליונות על אדם אחר, באמצעות הנמכת האחר. כלומר צוחקים על אדם, על מגרעותיו. בעקבות הדברים שהוא עושה אנחנו מרגישים שאנו יותר טובים ממנו).
הגיבור הקומי:
מצטייר ככוחני ושקרן אך מצחיק, יוצר הזדהות. מציג דמות מורכבת, בעלת תכונות שונות ומנוגדות, משתנה במהלך התוכנית. הגיבור הקומי הוא מי שצוחקים עליו ואיתו בו זמנית.
בקטע זה (16:00-16:30) ישנו קטע בו עוגן וששי מחפשים אוגר, בקטע הזה שמש אומר שהם לא מוצאים אותו ואולי הוא חזר לארץ שלו. בקטע זה שמש הוא הגיבור הקומי- צוחק על טיפשותם של ששי ועוגן ואילו ששי ועוגן הם הקורבן הקומי- צוחקים עליהם.
https://www.youtube.com/watch?v=P9oULnECFJ4
ההומור
וההשתייכות לחברה
ההומור
מהווה בסיס ללכידות והנאה, מחזק את תחושת ההזדהות.
הומור מאפשר חתרנות, העזה ומאפשר לגעת בדברים שלא ניתן לגעת בהם.
(א) הזדהות מול בידול- הומור משמש להגברת הלכידות הקבוצתית, יוצר תחושת שותפות והבנה. מנגד ההומור מוציא מכלל הקבוצה לא רק את קורבנות ההומור אלא גם את אלה שאינם מבינים את הקודים הפנימיים שלו. כך הוא מתפקד כסמן גבולות חברתיים.
(ב) ההומור כאמצעי תקשורת וחזק- הומור מאפשר להעביר מידע רב בצורה קצרה, חסכונית ומספקת.
(ג) כלי לבטא התנגדות- בהומור קיימת אמירה סמויה, משתמעת, פרשנות נוספת נלווית לנאמר. ההומור יכול לשמש כלי חתרני של מיעוטים נגד בעלי כוח.
הומור מאפשר חתרנות, העזה ומאפשר לגעת בדברים שלא ניתן לגעת בהם.
(א) הזדהות מול בידול- הומור משמש להגברת הלכידות הקבוצתית, יוצר תחושת שותפות והבנה. מנגד ההומור מוציא מכלל הקבוצה לא רק את קורבנות ההומור אלא גם את אלה שאינם מבינים את הקודים הפנימיים שלו. כך הוא מתפקד כסמן גבולות חברתיים.
(ב) ההומור כאמצעי תקשורת וחזק- הומור מאפשר להעביר מידע רב בצורה קצרה, חסכונית ומספקת.
(ג) כלי לבטא התנגדות- בהומור קיימת אמירה סמויה, משתמעת, פרשנות נוספת נלווית לנאמר. ההומור יכול לשמש כלי חתרני של מיעוטים נגד בעלי כוח.
בקטע זה מועברת ביקורת נגד דואר ישראל, בקטע זה המיעוטים שהם המשתמשים בדואר יוצאים נגד כל דואר ישראל. המסר הועבר בצורה קצרה, חסכונית ומספקת.
https://www.youtube.com/watch?v=yTNnaTj3TyM
תגובות
הוסף רשומת תגובה