זירת הידוענים - תפיסות זהות
רומנטיקה כצרכנות
הגדרה: יחסים רומנטיים כבחירה
מושכלת בין אפשרויות (כמו שבוחרים בסופר, בחינה של מאפיינים מול דרישות).
בשנים
האחרונות קיימות יותר ויותר תכניות היכרות אשר מטרתן הינה לשדך בין כמה שיותר
זוגות. כל אחד או אחת מהמשתתפים בתכנית מגיע עם 'רשימת דרישות' מבן או מבת הזוג
ממש כאילו הוא עושה רשימת קניות לסופר.
מאז
התפתחות הטכנולוגיה ההיכרויות הכי נורמטיביות לכאורה הן דרך הרשתות החברתיות
השונות. בנוסף לרשתות החברתיות הומצאו אפליקציות ואתרים שמטרתם היחידה היא לשדך
בין אנשים.
איך זה עובד?
כל אדם שנרשם מוסר למערכת 2 סוגים של פרטים:
(1) פרטים אישיים (שם, גיל, מקום מגורים), תכונות אופי וכו'.
(2) העדפות בבן או בבת הזוג, מה אני מחפש מבחינת אופי ומראה וכו'.
כל אדם שנרשם מוסר למערכת 2 סוגים של פרטים:
(1) פרטים אישיים (שם, גיל, מקום מגורים), תכונות אופי וכו'.
(2) העדפות בבן או בבת הזוג, מה אני מחפש מבחינת אופי ומראה וכו'.
יצרני
התכניות לקחו את סוג ההיכרויות הזה צעד אחד קדימה והחליטו לתעד מהלך היכרות מסוג
זה.
איך זה מתנהל?
כל תכנית כזו מתחילה בתעודת זהות של המשתתפים ממש כמו שאלון הרשמה. קודם, כל אחד מספר על עצמו ולאחר מכן מה הוא מחפש בבן או בבת הזוג.
לאחר ההיכרות של המשתתפים מול הצופים בבית, המשתתפים מכירים ביניהם. מלהקי התכנית כמובן ינסו לנתח מראש מי יתחבר למי, יביאו ניגודים מוחלטים בין מתמודדים בכדי לעורר עניין אצל הצופה. במהלך התכנית המשתתפים עוברים משברים דומים ושונים מהתנהלות מערכת יחסים רגילה בחיים הרגילים עד שלבסוף כל אחד בוחר את בחיר או בחירת ליבו.
כל תכנית כזו מתחילה בתעודת זהות של המשתתפים ממש כמו שאלון הרשמה. קודם, כל אחד מספר על עצמו ולאחר מכן מה הוא מחפש בבן או בבת הזוג.
לאחר ההיכרות של המשתתפים מול הצופים בבית, המשתתפים מכירים ביניהם. מלהקי התכנית כמובן ינסו לנתח מראש מי יתחבר למי, יביאו ניגודים מוחלטים בין מתמודדים בכדי לעורר עניין אצל הצופה. במהלך התכנית המשתתפים עוברים משברים דומים ושונים מהתנהלות מערכת יחסים רגילה בחיים הרגילים עד שלבסוף כל אחד בוחר את בחיר או בחירת ליבו.
דוגמאות מהתקשורת לתפיסת הזהות:
הכירו את המתמודדות של 'הרווק'
בחרתי
בקטע של תעודת הזהות של סתויסטה בכר מתוך התכנית 'אהבה עיוורת' המשודרת בערוץ 10.
פורמט התכנית הוא כזה: בחורה רווקה נשלחת לדייט עם רווק שאותו היא צריכה לבחור מבין
שלושה מועמדים. דרך המסך בחדר במלון, היא צופה בחיי היום יום של כל אחד מהם דרך מצלמה
קטנה שמוצמדת לו לחולצה, ורואה הכול מנקודת מבטם, כשאין לה מושג איך נראה הרווק. בקיצור,
הבליינד דייט הקלאסי.
תחילה
סתויסטה מציגה את עצמה, איפה היא גרה, מה עיסוקה ומה היא אוהבת לעשות ולאחר מכן מציגה
את מה שהיא מחפשת בגבר.
באופן
אישי, הדרך בה היא הציגה את מה שהיא מחפשת בגבר הרגישה לי כמו רשימת דרושים
לעבודה, אם יש לך את המאפיינים הבאים- התקבלת. בנוסף זה הרגיש לי כאילו היא רושמת 'רשימת
קניות לסופר', מגיעה ממוקדת מטרה כדי לקחת בדיוק את מה שכתוב לה ברשימה.
בני
הנוער הצופים בקטע יכולים לקחת את זה לכיוון שונה ממה שנדרש מצופה בתכנית כזו.
במקום לנסות ולגרום להם להיפתח לאהוב את האחר, לשבור מוסכמות, לא ללכת תמיד אל
המובן מאליו גורמים להם להגיע יותר שיפוטיים בזמן בחירת בן/בת זוג, שזו בעיניי
טעות כי איך אפשר לשפוט בן אדם על סמך היכרות של כמה דקות איתו או היכרות כמו
בתכנית דרך צפייה בחיי היום יום שלו? האם זה באמת משקף את אישיותו?
ניתן
לפרש את הטקסטים שמצאתי בצורה שונה (פוליסמיות) מכיוון שמכמה משפטים לא ניתן לדעת
מה בדיוק כל אחד מחפש בבן או בבת הזוג, אם הוא מתכוון לזה ברצינות ועד כמה הוא
מוכן להתפשר בדרישות שלו. לדוגמה- בקטע שבחרתי של סתויסטה היא טוענת כי היא ממש
מעדיפה גבר עם חמור ולא גבר עם מכונית נחשבת, אז מה זה אומר שאם יש לגבר מסוים
מכונית אין לו סיכוי בכלל איתה? לא בהכרח.


תגובות
הוסף רשומת תגובה